Tågweekend

Bytestid

När man börjat söka resor i de olika apparna och tågbolagssajterna är den första frångan många ställer sig: Håller verkligen den här bytestiden. Svaret är: Det beror på. Jag ska försöka bena ut några olika sätt att resonera.

Stationsstorlek. Är en stor faktor. I Fredericia i Danmark ska man som allra längst ner under spåret och upp på spåret bredvid. Dessutom är tågen anpassade till varandra och väntar in om det rör sig om några minuters försening. Där räcker de 9 minuternas bytestid utmärkt. På Berlins Hauptbahnhof däremot vill iallafall jag ha en halvtimmes bytestid, minst, och då hittar jag en del där. Jag lägger gärna in ett litet stopp mellan tågen där med, en lunch i Berlin är aldrig fel. Stationen är en enorm byggnad i glas. Spåren finns på minst 3 nivåer (står det Tief i tidtabellen vet du att du ska leta dig djupt ner i byggnaden). Där finns massor av kafeer, restauranger, klädaffärer, apotek, mediamarkt… (det var väldigt bra en gång när mobilladdaren gått sänder).

Genomgående biljett. Om man lyckats köpa biljetten med en operatör, som SJ eller DB (tyska sj), hela vägen. Då är det deras ansvar att se till att du kommer fram. Även om det innebär att skicka dig i taxi de sista milen eller boka in dig på ett hotell. Då kan man chansa lite mer med bytestiderna. Men när man reser så kort tid som en weekend vill man ändå inte ha något sådant strul, så lite marginal skadar inte.

Hamburg Hauptbahnhof, bakom fotografens rygg finns både toalett och bankomat.

Resa med flera byten. Säg att ni ska Borlänge-Stockholm-Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Bremen. Då är det mycket mera kaos om ni missar bytet i Stockholm än bytet i Hamburg. Så ju tidigare i resan desto längre bytestid. I detta fall är det troligen så att Stockholm-Malmö är nattåget. Och då får man ju vänta till morgonen efter för att komma vidare. Så i detta fall skulle jag åka så att jag hade ett par timmar i Stockholm. Gå och ta en fika och sen gå på tåget vid 22, tåget åker 23, men man kan lägga sig tidigare. I Malmö skulle jag skynda oss till den första pendeln som fanns, för att få så lång lucka som möjligt i Köpenhamn. Det är oftast ganska smidigt att byta perrong där, men man kan vilja hinna köpa matsäck. Hamburg är en överskådlig station, man hinner oftast byta på en kvart, men då är tyvärr Hamburg-Köpenhamn tågen kända för förseningar. Men har man biljett köpt hela vägen Köpenhamn-Bremen med DB eller har interrailkort, så det inte kostar något att ta ett av de många tågen till Bremen som går senare. Då kan man chansa på en kvart. Bremen är ju slutstation.

Denna sida använder kakor för din bekvämlighet. Vi säljer ingen Information om dig till någon. Acceptera med att klicka på länken. Tack!