Tågweekend

Fanö xyz

Fanö är en riktigt härlig ö som jag verkligen vill återvända till. Det är små fina byar, landsbygd, pittoreskt och härligt strandliv vid ett riktigt hav. Man äter gott, cyklar, vandrar, går på sälsafari, går på ravstensjakt, kör blocart och kollar konst i konstnärskolonin i Sonderho, en pittoresk by med gallerier, kaféer och restauranger. Och så förstås badar man, om det är rätt årstid, även kitesurfing är stort. Stranden är på sina ställen över 1 km bred. Det finns något för alla helt enkelt. Ja shopping finns det väldigt lite av, men Esbjerg centrum ligger 25 minuter bort, en Uppsalastor stad, om det är viktigt.

Ön är lätt att nå från Sverige, man tar tåget till Köpenhamn. Byter där till ett tåg som tar en tvärs över Danmark, från östkust till Västkust, till staden Esbjerg. I Esbjerg tar man antingen en promenad på 2 km eller bussen direkt utanför stationen till färjan. (Det går bra att betala med danska kontanter på bussen). Det är en trevlig promenad, men den rekommenderas inte i ösregn, vilket jag försökte mig på… Det går att läsa om i mitt blogginlägg från mitt dygn på Fanö. Färjan tar sedan 12 minuter och lägger till i den största orten, Nordby.

Fanö är en ö som är knappt 2 mil lång och mellan 2 och 5 km bred. Nästan hela västra sidan är en lång strand. I söder har man allt det spännande med en stor skillnad i tidvattnet, en kilometer eller mer, som musselplockande, sälspanande mm. I norr är det bara några meters skillnad, vilket innebär att det alltid är lätt att bada. Vindar gör det möjligt att ägna sig åt kitesurfing och andra sporter. Något man som svensk blir lite förvånad över är att man tar bilen ut på stranden, det var tom en som körde ut mot sälklinten på havsbotten under lågvatten, dit vi gick på sälsafarin.
Det finns några olika orter på ön, men de flesta av de åretruntboende bor i Nordby, där finns skola och annan service. Sen finns Sönderho, en oerhört pittoresk by där alla hus är flera hundra år gamla, här är det mest pensionärer och konstnärer som är permanentboende. Sen finns ett par byar till, men där är det semesterboende till största del. Husen ägs av danskar och tyskar, jag fick intrycket av att alla danskar på ön kunde tyska otroligt bra, då detta är ett stort turistmål för tyskar och det är nära till Tyskland.

Lämplig tid att åka på en weekend hit är från påsk till och med oktober. Då är allt öppet. När jag kom i början på mars en dag i början på veckan fick jag leta för att hitta någon som kunde servera mig kvällsmat. Det bästa är att bo i Nordby och hyra cyklar för transport på ön, det är en väldigt platt och lättcyklad ö. Man kan både hålla sig till vägarna eller cykla på stränderna då det är hårt och packat, eftersom de kör bil där.

Det finns stränder på östkusten med, här i Nordby, hamnen i Esbjerg i bakgrunden.

Om jag hade 2 hela dagar på ön skulle jag den ena dagen cykla längs vägen söderut till Sönderho och platsen där man går på sälsafari. Och tillbringa förmiddagen och lunch där. Sen skulle jag cykla tillbaka längs stranden och tillbringa eftermiddagen på den. Med bad om det var sommar, men annars med musselplockning eller blocart-åkande. nästa dag skulle jag välja att antingen göra vandringen som turistbyrån tillhandahåller som, med glimten i ögat, passerar denna väldigt platta ös 5 högsta toppar. Eller följa med en utflykt för att leta rav, eller bärnsten som vi säger. Om det var badväder skulle jag tillbringa eftermiddagen på stranden, kanske prova på kite-surfing.

Mat finns det gott om. Många restauranger som tillhandahåller olika slags mat. Jag var tyvärr där under lågsäsong, så allt vet inte öppet, men jag fick mig en fantastisk god pizza på en pizzeria med uteservering, men jag tog min och gick ner till havet och åt där. Jag provade även ”pannkakshuset” Ett ställe med väldigt goda crepes, både som mat och efterrätt, till rimliga priser. Tyvärr var jag så mätt efter min matcrepes så jag inte fick plats med efterrätt, men de såg goda ut de med.

resplan
boende
att göra
reslektyr

Bannerbild av Hubertus45 https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/deed.en

Denna sida använder kakor för din bekvämlighet. Vi säljer ingen Information om dig till någon. Acceptera med att klicka på länken. Tack!