Nattåg

Nattåg

Nu är min resa igång! Det första jag gjorde, som många som ger sig iväg på en tågweekend gör, är att ta nattåget. Hur funkar det egentligen? Jag ska beskriva min resa i natt här och hoppas jag rätar ut några frågetecken. Jag reste Stockholm-Malmö med SJ, 23:09 framme vid 6 på morgonen. Ett utmärkt tåg om man vill hinna till Kontinenten över helgen.
Lite efter 22 börjar folk samlas på perrongen, en kvart över 22 kommer tåget in. Då står en tågvärd på perrongen och prickar av folk. Se till att bli avprickad, annars kommer de och ”stör” dig senare.  Sen går man till sin kupé.

Här finns det ett antal olika bekvämlighetsnivåer efter plånbok. Dock pratar vi inte om nyrenoverade vagnar här, men inget är trasigt eller fel. Täcken o kuddar o lakan finns överallt. Plats i liggvagn, då delar man med 6 andra, är det billigaste (förutom att det ibland finns vanlig sittplats med). Man kan välja på dam, mix eller herrkupé. Lite enklare standard än på sovvagnarna, man får bädda själv. Är man 4 eller fler kan man betala lite mer och få en egen liggkupé. Bästa om man är en familj, på fler än 3, enligt mig.


Sovkupéer i andraklass är nästa nivå i bekvämlighet. De finns i dam och herr och man kan boka hela om man vill, ibland är det dyrt, ibland inte. Ibland kan man ha sådan tur som jag i natt, jag köpte en plats, men fick inga roomies. Händer nog inte ofta. Men det fungerar alldeles utmärkt att dela. Jag har gjort det många gånger, aldrig råkat ut för något tokigt, lite medmänskligt hänsynstagande så löser sig det mesta. Är man 2 blir det dock inte så mycket dyrare att ta en egen.
I både ligg och sovvagnarna finns 2 toaletter och en dusch per vagn och handfat i sovkupéerna. Jag tog en skön dusch på kvällen efter en svettig hemresa i somras, fungerade bra, men annars när det är en så kort natt på tåget som på denna sträcka prioriterar nog de flesta sömnen.

Sen finns förstaklassalternativet med. Det är kupéer för en eller två personer, med 2 sovplatser med egen toalett och dusch. Lite lyxig start på resan kanske? Ibland även ok pris, speciellt när man är två. Då ingår frukost och på detta tåg finns ingen bistro, så man får gå och äta frukostbuffé på hotell i Malmö. Då kan man ju inte skynda sig vidare, utan får räkna med att anlända några timmar senare.

Om man har interrail blir det dyrt med egen kupé, jag tror man måste betala fullpris för den tomma platsen då. Platsbiljettpriserna vid interrail är ca 200+ kr för liggplats och ca 350kr för sovplats. Och 750 kr för första klass.

När man nu anlänt till sin kupé ska man börja med att spana in galgarna som hänger högt upp. Plocka ner dem! Om ingen använder dem förstås. Lärdomen från i natt är att två tomma galgar skramlar väldigt mycket…. Öronproppar är också väldigt bra att ha. Jag sover väldigt bra när tåget gungar och åker, det är individuellt hur man funkar, men också en tillvänjningssak, första gången ska man inte räkna med att sova i ett sträck. Jag har mera sömnsvårigheter när tåget stannar och stoppar i ett, och Skåne har många stationer… så räkna med att vakna tidigt om ni också gör det. Jag tycker det funkar. Det är iaf alla gånger mycket mer bekvämt än att tillbringa en natt i luften.

Om någon undrar över hur mycket sängarna tål.

Lite överkurs kanske, men bra information är att vagnarna gungar minst i mitten. De bullrar och skramlar mest över hjulen, så de lugnaste platserna att boka är i mitten av vagnen. Det är dock lite av en utmaning att välja exakt plats…
Det finns ingen platskarta, utan antingen väljer man först dam/herr/mixed och sen över/mitten/under och sen blir man tilldelad en plats. Eller så måste man kunna plats och vagnsnummer. Vagnsskisser med platsnummer kan man hitta här https://www.jarnvag.net/vagnguide, SJ:s vanliga vagnar är de första under respektive rubrik, om jag fattat rätt. Sen måste man ha vagnsnummer… Det enda lite krångliga sätet jag blivit tipsad om är att man gör en fuskbokning nästan hela vägen i den klass man valt ser vilken vagn det är och sen försöker boka den plats man vill ha i den vagnen. Eller så provar man att boka med SJ via telefon. Uppe nere eller mittemellan då? Om man är höjdrädd eller räknar med att gå på toa på natten är nere bäst, annars är man mycket mer privat uppe.

Om man delar kupé med andra kanske man funderar hur man ska sova, om man ska byta om o så. Jag brukar ha något mjukt sovvänligt under. Tex i natt hade jag ett par bommullstajts och ett linne, Sen hade jag en trikåklänning över, som jag tog av och hängde på den tredje galgen, den som inte skramlade. Snyggt på dagen, trots att man sover skönt utan så mycket besvär.

Sen då, ja man kan säga till på kvällen om man vill ha väckning halv 6 eller om man vill sova kvar till halv 7. Om man är fokuserad och kliver av tåget när det kommer in till Malmö vid 6, spanar efter informationsskyltar, så hinner man lugnt till tåget till Köpenhamn som går 6:13, då har man gott om tid att hinna med 7:27 tåget Till Hamburg. Om man ska till Århus, som jag, hade man kunnat sova kvar. Dit går ett tåg strax före 8 och sen ett i timmen.

Väl i Köpenhamn finns massor av platser öppna som säljer allehanda frukostar, det finns allt från Wienerbröd till chiapudding, via smörrebröd och vanliga mackor. Brügsen hade inte gjort sina små lådor med flera olika smörrebröd än, men lunchmatsäck kanske inte behövs nu när man kommer fram redan vid 12 eller tidigare. Tevatten till min termos fick jag köpa för en 10 dkk. Rimligt.
Just på detta tåg mot Århus vandrade det omkring en 7eleven-person med en ryggsäck med lite fika o varm dryck, ett test av DSB tror jag jag läst, annars finns ingen försäljning på danska tåg.


imorgon ska jag försöka sammanfatta Århus. Jag har hunnit med både hagel och sol. Utsiktsplats och räkmacka, en smula ömma fötter nu, imorgon blir det konstmuseet innan jag beger mig vidare.

Denna sida använder kakor för din bekvämlighet. Vi säljer ingen Information om dig till någon. Acceptera med att klicka på länken. Tack!